• slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image

Tým Porsche LMP1 slaví 19. celkové vítězství po dramatickém závěru v Le Mans


Přiložené soubory:



V sobotu večer v 18:30 to již vypadalo, že závod 24 h Le Mans pro tým jezdců Earl Bamber (NZ), Timo Bernhard (DE) a Brendon Hartley (NZ) se závodním vozem Porsche 919 Hybrid skončil. Jejich vůz postrádal pohon přední nápravy, jeho oprava trvala více než hodinu a do závodu se vrátil se ztrátou 18 kol. Ale 85. ročník klasického vytrvalostního závodu v Le Mans přinášel tak dramatické změny, že nemožné se stalo skutečností. Po enormním vypětí sil se tato trojice propracovala z 56. místa k celkovému vítězství. Pro Porsche, držitele rekordního počtu vítězství v Le Mans, to je 19. celkové vítězství v nejnáročnějším závodě na světě a třetí vítězství v řadě, takže německý výrobce si nyní může slavnou putovní trofej ponechat.

 Pro Earla Bambera to je po ročníku 2015 jeho druhé celkové vítězství v Le Mans za volantem závodního vozu Porsche 919 Hybrid. Také Timo Bernhard dosáhl svého druhého celkového vítězství v Le Mans. Po svém prvním triumfu v roce 2010, kdy byl zapůjčen týmu Audi, snil o tom, že vítězství jednou zopakuje s Porsche. Brendon Hartley byl z letošní šestice továrních jezdců Porsche LMP bezpochyby nejlačnější po úspěchu, protože jeho jméno nebylo dosud na velké trofeji vyryto. 

Průběh finální fáze závodu pro vůz se startovním číslem 2:

Když se v neděli krátce po 11. hodině dopolední zastavil týmový vůz se startovním číslem 1 na okruhu poté, co vedl závod více než deset hodin, nastala chvíle pro lovce. Hartley nepřetržitě zlepšoval své umístění. Po 312 kolech zajel do boxů pro poslední nádrž paliva, po 325. kole pak předal vůz Bernhardovi na čtvrtém místě. Ve 12:50 byl závodní vůz 919 Hybrid již ve stejném kole jako vedoucí vůz – ve 330. kole závodu. Poté, co všechny hybridní tovární vozy kategorie LMP1 buď odstoupily ze závodu, nebo nabraly časovou ztrátu, dostal se do vedení vůz kategorie LMP2. Bernhard po 338 kolech zajel do boxů pro palivo a v 347. kole převzal vedení. Předposlední zastávku pro doplnění nádrže absolvoval po 351 kolech, pro poslední dávku paliva si dojel po 360 kolech. Po 367 kolech projel Bernhard cílem a splnil celému týmu sen. 

Citáty po závodě:

Michael Steiner, člen představenstva společnosti Porsche AG, zodpovědný za výzkum a vývoj:

„Tři vítězství v Le Mans v řadě jsou pro Porsche splněným snem a způsob, jímž jsme tohoto třetího vítězství v řadě dosáhli, je skutečně výjimečný. Jsem hrdý na tým Porsche, který nepřestal bojovat navzdory dlouhé zastávce kvůli opravám. Za tento úspěch vděčíme také skvělému výkonu elektrické větve poháněcího ústrojí a inovativní hybridní technice.“ 

Fritz Enzinger, viceprezident, zodpovědný za tým LMP1: „Jedním z našich ambiciózních cílů pro sezonu 2017 bylo dosáhnout hattricku v Le Mans. Ale ani v nejdivočejším snu by člověk neprožil nic z toho, čím jsme prošli během uplynulých 24 hodin. Tento 24hodinový závod dostal na limit možností techniku i členy týmu. Je neuvěřitelné, co může dokázat soustředěné úsilí týmu. Někdy o úspěchu nerozhoduje nejrychlejší vůz, ale nejlepší týmový výkon. Tento tým je nejlepší ze všech a bez něj by byl dnešní úspěch nemyslitelný. Reakce ze všech stran – od zaměstnanců Porsche i z celého světa – jsou ohromné. Osobně mohu jen poděkovat značce Porsche, že mi umožnila vést tak skvělý program, a vyjádřit díky všem členům týmu za celkovou podporu a skvělého týmového ducha.“ 

Andreas Seidl, vedoucí týmu: „Je těžké najít slova, jimiž by bylo možné popsat, co se stalo. Jezdci i celý tým odvedli úžasnou práci. Máme za sebou dva náročné týdny, které přinesly dílčí úspěchy i neúspěchy, ale neustále jsme bojovali v typickém duchu značky Porsche. Bude vyžadovat ještě nějaký čas, než pochopíme, čeho jsme dnes dosáhli. Nyní jsme zvítězili v Le Mans potřetí v řadě, což je prostě senzační. Tým na tom neúnavně pracoval po uplynulých dvanáct měsíců. Toyota byla velmi silným konkurentem. Vyvíjela na nás tlak, dostala nás až za hranici našich možností a oba týmy za to zaplatily. Je škoda, že Neel Jani, André Lotterer a Nick Tandy museli ze závodu odstoupit, protože mu vládli po dlouhou dobu. Ale Earl Bamber, Brendon Hartley a zejména Timo Bernhard si vítězství zasloužili. Timo byl vývojovým jezdcem od začátku našeho závodního programu. Po dlouhých opravách se tato trojice nevzdala a byla nakonec odměněna.“

 Jezdci závodního vozu Porsche 919 Hybrid číslo 2

Earl Bamber (26 let, Nový Zéland): „Nemohu uvěřit, že jsme dokázali zvítězit, přestože jsme byli po hodině v boxech na konci startovního pole. Brendon i Timo jsou od začátku součástí závodního programu Porsche LMP, ale za toto vítězství vděčíme především mechanikům v boxech. Bez jejich tvrdé práce bychom se zpět do závodu nedostali, takže na tomto vítězství mají lví podíl.“ 

Timo Bernhard (36 let, Německo): „Je to neskutečný pocit. Když jsem v roce 1999 přišel k Porsche jako juniorský jezdec, opatrně jsem snil o tom, že bych snad jednoho dne mohl dostat příležitost bojovat o celkové vítězství v Le Mans. Doufal jsem, že budu dost dobrý na to, aby se tento sen mohl stát jednou skutečností. Nyní, o 18 let později, jsme toho společně dosáhli. V posledním kole jsem byl plný emocí. Bude nějakou dobu trvat, než mi dojde, co se stalo.“ 

Brendon Hartley (27 let, Nový Zéland): „Le Mans je bláznivý závod. Mechanici pracovali v sobotu večer neuvěřitelně tvrdě, aby náš vůz co nejrychleji opravili, a od toho okamžiku jsme s Timem, Earlem a našimi inženýry vydávali ze sebe každou sekundu 100 % v naději, že naše úsilí přinese nějakým způsobem ovoce.“