• slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image

Nové Porsche 911 – designérská ikona a sportovní vůz ze světa high-tech


Přiložené soubory:



Značka Porsche představila v hale Petree Hall na autosalonu v Los Angeles osmou generaci modelové řady 911. „Kalifornie je ideálním místem pro představení nové devětsetjedenáctky. Pro Porsche je Kalifornie již po desetiletí druhým domovem,“ říká Oliver Blume, předseda představenstva společnosti Porsche AG. „Osmá generace modelu 911 je ještě výkonnější, ještě emocionálnější a ještě hospodárnější než její předchůdci – a disponuje rozsáhlou škálou digitálních funkcí. Navzdory všem novinkám však zůstává devětsetjedenáctkou, jakou je od samého začátku: puristickým sportovním vozem, pulzujícím srdcem značky Porsche. Naší ikonou.“

Autosalon v Los Angeles: Nová „devětsetjedenáctka“ debutuje na svém nejdůležitějším trhu

Nové Porsche 911 má nadčasový a zároveň moderní design s nezaměnitelnou DNA značky Porsche. Jeho vzhled je mnohem svalnatější, zatímco zcela novému interiéru dominuje 10,9“ dotykový displej. Díky inteligentním ovládacím prvkům, podvozkovým systémům a inovativním asistenčním systémům se suverénní, nekompromisní dynamika klasického sportovního vozu s motorem vzadu snoubí s požadavky digitálního světa.

Nová generace přeplňovaných šestiválcových motorů „boxer“ byla zdokonalena a s 331 kW (450 k) ve verzích S je ještě výkonnější než dosud. Vylepšeným vstřikovacím procesem a nově umístěným turbodmychadlem včetně chladiče stlačovaného vzduchu se zvýšila účinnost celého poháněcího ústrojí. Hnací síla je přenášena nově vyvinutou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nejvyšší rychlost je 308 km/h (Carrera S*), resp. 306 km/h u varianty Carrera 4S s pohonem všech kol. Mezi další výjimečné prvky patří jízdní režim Porsche Wet Mode pro ještě bezpečnější jízdní vlastnosti na mokré vozovce, asistent nočního vidění s termovizní infračervenou kamerou a rozsáhlá konektivita, která využívá kolektivní inteligenci. Nabídku završují tři exkluzivní digitální služby, které dokonale ladí s kalifornským životním stylem: aplikace „Porsche Road Trip“ pro nevšední cestování, osobní asistent „Porsche 360+“ a webový kalkulátor emisí „Porsche Impact“ pro neutralizaci individuálních emisí CO2.

Detlev von Platen, člen představenstva společnosti Porsche AG, odpovědný za prodej a marketing, zdůrazňuje význam amerického trhu pro výrobce sportovních vozů: „V roce 2017 bylo v USA dodáno více než 55 000 vozů Porsche. A také v roce 2018 je náš americký dovozce Porsche Cars North America na dobré cestě k novému rekordu. V neposlední řadě neztělesňuje žádný jiný model tak věrně americkou lásku k vozům Porsche jako devětsetjedenáctka. Každé třetí v Zuffenhausenu vyrobené Porsche 911 směřuje do USA.“

 

Vnější design je inspirován předchozími generacemi „devětsetjedenáctky“

Design exteriéru je důvěrně známý a zároveň jednoznačně nový. Osmá generace modelu 911 je širší, sebevědomější a modernější. Nad velkými koly s průměrem 20 palců vpředu a 21 palců vzadu se klenou výrazně širší blatníky. Verze s pohonem zadních kol přitom přebírají dosavadní šířku karoserie verzí s pohonem všech kol. V oblasti zadní nápravy jsou tak o 44 milimetrů širší. Vpředu vzrostla šířka karoserie u všech verzí o 45 milimetrů. Příď přitom cituje tradiční motiv předchozích generací modelu 911: daleko dopředu protažené víko zavazadlového prostoru s markantním prolisem před čelním oknem. Oba stylistické prvky přední partii prodlužují a umocňují dynamiku vozu. Nově vyvinuté přední světlomety LED zároveň potvrzují technický pokrok „devětsetjedenáctky“. Přední světlomety – kruhové a vzpřímené, v typickém stylu „devětsetjedenáctky“ – jsou téměř beze spár zapuštěny do blatníků. Zapuštění elektricky výsuvných klik dveří do okolních ploch zvýrazňuje ladnost bočních linií se štíhle tvarovaným pasem. Rovněž nově tvarovaná vnější zpětná zrcátka jsou aerodynamicky optimalizována s cílem minimalizovat aerodynamický hluk a na přání mohou být elektricky sklopná.

Zádi dominuje u všech verzí výrazně širší, variabilně výsuvný zadní spoiler a na okolní plochy navazující, ušlechtilý světelný pás. Vertikálně uspořádané lamely otvoru pro přívod vzduchu navazují na tvarové řešení zadního okna. Do lamel bylo integrováno centrálně umístěné třetí brzdové světlo. Protože je toto brzdové světlo po vysunutí spoileru zakryté, je ve spoileru uloženo ještě jedno brzdové světlo. Verze s pohonem zadních kol lze rozpoznat podle černých lamel, zatímco verze s pohonem všech kol disponují chromovanými lištami v zadní mřížce. S výjimkou předního a zadního nárazníku jsou nyní veškeré vnější panely karoserie vyrobeny z hliníku.

 

Nově navržený interiér s čistým designem

Interiéru dominují čisté a rovné linie přístrojové desky, do níž jsou zapuštěny přístroje. I v tomto případě byly předlohou „devětsetjedenáctky“ ze 70. let. Stejně jako u dřívějších modelů 911 vyplňuje přístrojová deska celou šířku mezi dvěma horizontálními rovinami s motivem křídla. Kromě otáčkoměru s centrálním umístěním informují řidiče dva tenké displeje bez rámečku. Nyní 10,9“ centrální displej systému Porsche Communication Management (PCM) umožňuje rychlé ovládání bez rozptylování pozornosti řidiče. Ve spodní části navazuje na displej ovládací panel s pěti tlačítky se vzhledem klasických klopných spínačů, který vytváří vizuální spojení se středovou konzolou nesoucí integrovanou dotykovou plochu. Rovněž sedadla mají od základu novou konstrukci, která snižuje hmotnost vozu o tři kilogramy. Jejich nové tvarové řešení poskytuje výrazně lepší oporu v příčném směru v oblasti ramen. Vylepšen byl navíc i celkový komfort sezení, přestože je sedadlo s nepatrně tenčími sedacími plochami umístěno o pět milimetrů níž.

V oblasti digitalizace činí 911 další krok do budoucnosti trvalou konektivitou a novými funkcemi a službami. PCM mimo jiné zahrnuje sériově dodávaný navigační systém s připojením k internetu a využíváním kolektivní inteligence a Porsche Connect Plus.

 

Nové asistenční systémy zvyšují bezpečnost a komfort

Společnost Porsche vyvinula jako světovou novinku režim Wet Mode, dodávaný sériově. Tato funkce rozpoznává vodu na silnici, přizpůsobí těmto podmínkám činnost regulačních systémů a upozorní řidiče. Řidič pak může aktivovat tlačítkem nebo voličem jízdních režimů na volantu (paket Sport Chrono) nastavení pro maximální bezpečnost. Rovněž sériově dodávaný výstražný a brzdný asistent rozpoznává kamerou nebezpečí kolize s pohybujícími se objekty a v případě potřeby zahájí nouzové brzdění. Poprvé je pro model 911 na přání nabízen asistent nočního vidění s termovizní infračervenou kamerou. Mezi další prvky výbavy na přání patří mimo jiné adaptivní tempomat s automatickým udržováním bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a funkcí Stop and Go, jakož i preventivní systém ochrany cestujících a nová funkce autonomního nouzového brzdění.

 

Nová generace šestiválcových motorů „boxer“

S novým modelem 911 slaví debut také nová generace přeplňovaných šestiválcových motorů „boxer“. Další vývoj se kromě splnění nejnovějších emisních norem použitím filtru pevných částic pro zážehové motory zaměřil především na další zvyšování výkonových parametrů. Motory se mohou pochlubit ještě rychlejšími reakcemi, vyššími výkony, optimalizovaným průběhem točivého momentu, větší odolností i ještě vyšší chutí po vysokých otáčkách. K uvedeným zlepšením přispěla mimo jiné nová, větší turbodmychadla se symetrickou konstrukcí a elektricky ovládaným obtokovým ventilem, ale i zcela nově uspořádané chlazení stlačovaného vzduchu a poprvé použité piezoelektrické vstřikovače. Motor modelu 911 Carrera S poskytuje kromě zvýšení výkonu o 22 kW (30 k) na 331 kW (450 k) při 6500 min-1 také o 30 N.m vyšší maximální točivý moment (530 N.m), který je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 2300 do 5000 min-1.

Porsche 911 Carrera S stojí v Německu od 120 125 EUR, 911 Carrera 4S od 127 979 EUR včetně DPH a specifické výbavy. Nové modely lze již objednávat.

 

Mýtus Porsche 911 na zápěstí

Společnost Porsche Design připravila u příležitosti nové generace „devětsetjedenáctky“ speciální edici hodinek s označením „911 Chronograph Timeless Machine Limited Edition“, limitovanou na 911 exemplářů. V uspořádání chronometru a tvarovém řešení titanového pouzdra se odráží nezaměnitelný design automobilové ikony. Také velkoryse dimenzovaný, černý číselník je odvozen od motorem poháněného vzoru. Bílé ručičky a stupnice zaručují na panelu přístrojů i na zápěstí snadnou čitelnost. Totalizátor v poloze 6 h odkazuje značkami v polohách 3/6/9 a 11 na ikonu mezi sportovními vozy. To samé platí pro siluetu modelu 911 na číselníku i pro náramek, který je vyroben z originální kůže pro čalounění interiérů vozů Porsche. Speciální edice se bude dodávat od dubna 2019 v exkluzivním balení se speciální plaketou limitované edice.

 

Mistrovské dílo z Zuffenhausenu – sedm generací kultovního sportovního vozu

Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu se zrodila legenda. Značka Porsche na něm 12. září 1963 představila s napětím očekávaného nástupce modelu 356 – sportovního vozu, který o 15 let dříve začal v rakouském Gmündu psát historii tohoto výrobce automobilů. První devětsetjedenáctka, původně s označením 901, byla vyrobena v počtu 111 995 vozů.

O deset let později – v roce 1973 – se na start postavil model 911 řady G s dalekosáhlými změnami. Mnoho z nich si vyžádaly přísnější bezpečnostní předpisy v USA, na důležitém exportním trhu. Stuttgartský výrobce automobilů vsadil u vrcholné verze na výkonné motory přeplňované turbodmychadlem, pozinkovanou karoserii a zároveň uvedl na trh kromě verze Targa také modely 911 Cabriolet a 911 Speedster. Do roku 1989 vzniklo 198 496 vozů Porsche 911 řady G.

Nástupce s interním označením typ 964 byl uveden na trh již v roce 1988. Hned první varianta generace 964 ukázala, jak byla tato nová „devětsetjedenáctka“ pokroková. Carrera 4 byla totiž poprvé vybavena pohonem všech kol, který značka Porsche původně vyvinula pro vysokovýkonný sportovní vůz 959. Porsche 911 Carrera 2 s pohonem zadních kol následovalo v roce 1989. Zároveň debutovaly kromě kupé také verze Cabriolet a Targa. I pro ně platilo, že pod důvěrně známou, prakticky jen integrovanými nárazníky odlišenou karoserií byl typ 964 tvořen z 85 procent nově zkonstruovanými díly. Od října 1993, po 63 762 vozech Porsche 911 třetí generace během šesti let, byl připraven nástupce.

Čtvrtá generace „devětsetjedenáctky“, typ 993, patřila mezi nejžádanější verze. Značka Porsche ji zpočátku nabízela jen jako kupé a kabriolet. Targa oslavila premiéru až v roce 1995, zato však s novým konceptem. Místo odnímatelného střešního panelu měla velkoplošnou skleněnou střechu, kterou bylo možné elektricky posunout pod zadní okno. V roce 1988 skončila po 68 881 vyrobených vozidlech také éra vzduchem chlazených motorů.

S pátou generací modelu 911, vyráběnou od roku 1997, se značka Porsche rozhodla rozloučit s technikou vzduchem chlazených motorů. Typ 996 představuje největší zásah do rodokmenu klasického sportovního automobilu. S generací 996 definoval výrobce sportovních vozů po 34 letech dalekosáhle nové směřování své ikony. Středem pozornosti přitom bylo již u předchůdce započaté snižování výrobních nákladů prostřednictvím nejvyšší možné kompatibility dílů s ostatními modelovými řadami, jako byl tehdy nový Boxster, ale také zajištění souladu s nejpřísnějšími bezpečnostními a emisními předpisy. Výroba byla ukončena až v roce 2005. Dlouho nedoceňovaný typ 996 se zařadil se 175 262 vyrobenými vozy mezi úspěšné generace v tehdy více než 40leté historii modelu 911.

Nabídka modelů Porsche 911 typu 997 se od roku 2004 vyznačovala dosud nevídanou rozmanitostí. Porsche 911 bylo k dispozici jako Coupé a Targa, Cabriolet a Speedster, s pohonem zadních nebo všech kol, se štíhlou nebo širokou karoserií, s kapalinou chlazenými motory s atmosférickým plněním nebo s přeplňováním turbodmychadlem, jako GTS i ve sportovních verzích GT2, GT2 RS, GT3 a hned dvou variantách GT3 RS. Včetně speciálních edicí zahrnovala nabídka 24 variant – a to vše doplňoval ještě bezpočet možností pro individualizaci. S 213 004 exempláři stanovila šestá generace modelu 911 nový výrobní rekord.

Typ 991 ztělesňuje od roku 2011 dosud nejvyšší evoluční stupeň modelové řady Porsche 911. Tato generace mimořádným způsobem odráží vůdčí motiv výrobce sportovních vozů: úsilí po nejvyšší možné efektivitě. To je patrné ve všech aspektech, počínaje evolucí designu s ještě ostřejšími rysy. S přikrčenou siluetou, napnutými plochami a precizními detaily působí typ 991 na silnici tak dynamicky, jako žádná předchozí generace modelu 911. K tomuto dojmu přispívá mimo jiné i širší rozchod kol a o deset centimetrů prodloužený rozvor. Další výjimečnou vlastností je adaptivní aerodynamika, kterou „devětsetjedenáctka“ převzala jako první sériově vyráběný sportovní vůz Porsche od hybridního supersportovního vozu 918 Spyder. Porsche 911 generace 991 je absolutním bestsellerem v historii „devětsetjedenáctky“. Do 31. 10. 2018 bylo vyrobeno 217 930 vozů. Od debutu v roce 1963 vyrobila společnost Porsche celkem 1 049 330 sériových „devětsetjedenáctek“.

 

 

Fotografie jsou k dispozici na portálu Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de), pro novináře také v tiskové databázi Porsche (https://presse.porsche.de).

*911 Carrera S: Kombinovaná spotřeba paliva 8,9 l/100 km; kombinované emise CO2 205 g/km;

911 Carrera 4S: Kombinovaná spotřeba paliva 9,0 l/100 km; kombinované emise CO2 206 g/km.

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 byly zjištěny v souladu s novou zkušební metodikou WLTP. V současnosti jsou ještě udávány hodnoty podle metodiky EU, odvozené z naměřených hodnot. Tyto hodnoty nejsou porovnatelné s hodnotami, naměřenými v souladu s dosavadní zkušební metodikou EU.

Více informací o oficiálních údajích spotřeby paliva a emisích CO2 nových osobních motorových vozidel naleznete v „Příručce o spotřebě paliva, emisích CO2 a spotřebě elektrické energie nových osobních motorových vozidel“, která je bezplatně k dispozici u prodejců a u společnosti DAT.