• slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image

Porsche Taycan dodriftovalo až do Guinnessovy knihy rekordů™


Přiložené soubory:



Porsche Taycan se zapsalo do Guinnessovy knihy rekordů™ nejdelším driftem elektromobilu. Dějištěm světového rekordu bylo Porsche Experience Centre (PEC) na německém okruhu Hockenheimring. Školitel Porsche Dennis Retera na driftovacím okruhu o délce 200 metrů absolvoval 210 kol, během nichž přední kola vozu ani na okamžik nekopírovala trajektorii zatáčky: expert na jízdu do boku během 55 minut urazil celkem 42,171 km. Překonáním maratonské vzdálenosti zaznamenal Retera světový rekord v nejdelším nepřetržitém driftu elektromobilem. Průměrná rychlost jízdy činila 46 km/h. K překonání rekordu posloužil Taycan v provedení s pohonem zadních kol (již v prodeji na čínském trhu).

 Elektrický sportovní vůz úspěšně absolvoval driftovací maraton na Hockenheimringu

„Vypnete-li programy jízdní stability, klouzání do boku s elektrickým Porsche je extrémně snadné, samozřejmě hlavně s tímto provedením modelu, které pohání samotná zadní kola,“ říká Dennis Retera a dodává: „Vždy je k dispozici dostatek výkonu. Zárukou stability je nízké těžiště a dlouhý rozvor. Precizní konstrukce podvozku a řízení zajišťuje dokonalou kontrolu za každé situace, a to i při pohybu do strany.“ Uvedený Nizozemec v současnosti působí jako hlavní školitel Porsche Experience Centre Hockenheimring, avšak v minulosti se věnoval závodním motokárám, monopostům a vytrvalostním soutěžím. „Bylo nicméně velmi únavné plně se koncentrovat po celých 210 kol, zejména když zvlněný asfalt driftovacího okruhu nenabízí všude stejný grip. Snažil jsem se drift maximálně kontrolovat volantem – to je efektivnější než pomocí akceleračního pedálu a tolik také nehrozí riziko přetočení vozidla.“

Na pokus o zápis, probíhající na zavlažovaném úseku zóny jízdní dynamiky centra PEC, dohlížela Joanne Brentová, oficiální porotkyně Guinnessovy knihy rekordů™. Brent v posledních pěti letech dohlížela na bezpočet nejrůznějších pokusů o zápis do Guinnessovy kniha rekordů™: „Máme již několik rekordů v driftu, ale pokus s elektrickým sportovním vozem je mimořádný i z našeho pohledu. Porsche zde sehrálo skutečně průkopnickou roli,“ uvedla. Specialistka zastupující Guinnessovu knihu pečlivě zdokumentovala rekord za pomoci mnoha různých technických prostředků a v součinnosti s dalšími nezávislými odborníky: ještě před testem byla v Porsche Experience Centre předmětná zóna o průměru 80 metrů změřena s milimetrovou přesností místním geodetem. K dokumentačním účelům posloužilo měření GPS a senzory rychlosti stáčení na palubě vozidla, jakožto i kamera nainstalovaná na střeše řídicí věže trati, odkud se rekordní jízda natáčela.

Role dalšího nezávislého experta se ujala Denise Ritzmannová. Před vlastním pokusem o rekord tato technická specialistka jménem zkušební organizace DEKRA potvrdila, že předsériový Taycan s pohonem zadních kol je standardním vozem způsobilým k jízdě. Ritzmannová ví o driftování vše: v letech 2018 a 2019 získala titul evropského mistra driftu a rovněž měla dohlédnout na to, aby Taycan po celou dobu pokusu o rekord jel neustále driftem: „Na první pohled vidíte, zda přední kola ukazují jiným směrem, než vede zatáčka. Pokud tomu tak je, vůz driftuje,“ vysvětlila. Společně s Brent také počítala zajetá kola pokusu o rekord.

Porsche Taycan je držitelem rekordu v mnoha dalších disciplínách: jmenujme vyčerpávající vytrvalostní jízdu na 24 hodin (přes 3425 km) na vysokorychlostní trati v Nardò; nejlepší čas v dané kategorii (7:42 min) na Severní smyčce Nürburgringu; nebo 26 sprintů s pevným startem na 200 km/na letišti v Lahr – statistiky rekordů prvního čistě elektrického sportovního vozu značky Porsche jsou pozoruhodným čtením.

Představujeme Porsche Experience Centre (PEC) na Hockenheimringu

Centrum PEC na okruhu Hockenheimring právě oslavilo první výročí: zařízení o rozloze 170 tisíc čtverečních metrů v samotném srdci závodní tratě bylo otevřeno 13. října 2019. Najdeme zde centrum zákaznických zkušeností, trať pro nácvik ovládání vozidel, šest zón jízdní dynamiky a terénní dráhu.

Centrum PEC na Hockenheimringu je po Lipsku druhým největším zařízením svého druhu. Dalšími centry PEC jsou Atlanta, Le Mans, Los Angeles, Šanghaj a Silverstone. Osmé a největší centrum PEC se aktuálně staví v italské Franciacortě. Otevření je naplánováno na polovinu roku 2021.

O Guinnessově knize rekordů

Historie Guinnessovy knihy rekordů™ se začala psát 10. listopadu 1951, kdy se Sir Hugh Beaver (1890-1967), ředitel irského pivovaru Guinness Brewery, zúčastnil lovu. Další lovci zde živě diskutovali o tom, že v žádné knize nemohou dohledat, který ptačí druh je v Evropě nejrychlejší.

Tato epizoda vnukla Siru Hughovi nápad na propagační kampaň, která by rozproudila hovory nad pivem ve výčepech. Dne 30. listopadu 1954 tak vznikla kniha ‚Guinness Superlatives‘ a v roce 1955 spatřilo světlo světa první vydání Guinnessovy knihy rekordů (Guiness Book of Records™).

V její databázi současně najdeme přes 53 tisíc rekordů. Každoročně přibývá zhruba 8 tisíc nových rekordů z celého světa. Guinnessova kniha rekordů™ se dnes vydává ve více než stovce zemí a má přes 40 různých jazykových mutací. Doposud se prodalo více než 143 milionů výtisků.

O modelu Porsche Taycan

Porsche v roce 2019 otevřelo novou éru svým prvním čistě elektrickým sportovním vozem Taycan a od té doby svoji produktovou nabídku na poli elektrické mobility neustále rozšiřuje. Čtyřdveřový sportovní sedan je jedinečným spojením typických jízdních schopností a konektivity Porsche s využitelností v každodenním provozu. Nejmodernější výrobní technologie společně s kvalitou modelu Taycan nastolují nová měřítka ve smyslu trvalé udržitelnosti a digitalizace.

 

Další informace a filmové/obrazové materiály najdete na stránkách Porsche Newsroom:
newsroom.porsche.com

  

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se určují na základě nové metodiky WLTP. Prozatím jsme povinni i nadále uvádět odpovídající hodnoty NEDC odvozené na základě metodiky WLTP. Tyto hodnoty nejsou srovnatelné s hodnotami stanovenými podle dříve používané metodiky měření NEDC.
Další informace o oficiálních hodnotách spotřeby paliva a oficiálních měrných emisích CO2 nových osobních vozidel naleznete v publikaci „Pokyny ke spotřebě paliva, emisím CO2 a spotřebě energie nových osobních vozidel“, která je bezplatně k dispozici ve všech prodejních místech nebo prostřednictvím společnosti Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT).