Automobili Lamborghini představuje na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem nový Aventador S Roadster, který kombinuje techniku a jízdní dynamiku modelu Aventador S s emotivním nábojem jízdy s větrem ve vlasech. Technika a dynamika supersportovního kupé Aventador S ve spojení s potěšením z jízdy s otevřenou střechou Atmosféricky plněný motor V12 s výkonem 740 k zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,0 sekundy a nejvyšší rychlost 350 km/h Optimalizovaná aerodynamika vylepšuje zážitky z jízdy s větrem ve vlasech Speciální nabídka individuálních barev a ozdobného obložení Ad Personam, rozsáhlé využití uhlíkových kompozitů
„Nový Aventador S Roadster stanovuje nová měřítka v oblastech techniky a sportovních výkonů na silnici i závodním okruhu. Verze Roadster přitom přináší novou dimenzi radosti z jízdy,“ říká předseda představenstva společnosti Automobili Lamborghini Stefano Domenicali. „Aventador S Roadster nabízí strhující zážitky z jízdy s otevřenou střechou bez kompromisů v oblastech jízdní dynamiky nebo komfortu pro cestující a rozmanitými možnostmi individualizace rozšiřuje také dimenzi luxusu.“
Aventador S Roadster je jediným supersportovním roadsterem s motorem V12, uloženým uprostřed před zadní nápravou. Kromě nejlepších jízdních výkonů ve své třídě umocňují jedinečné postavení tohoto roadsteru také rozmanité možnosti výbavy v oblasti barev a ozdobných prvků, které zahrnují nové materiály a rozsáhlé využití uhlíkových kompozitů. Prakticky neomezený potenciál nabízí v tomto ohledu program Ad Personam pro individualizaci vozů Lamborghini dle přání zákazníka.
Vzduch a prostor – aerodynamický design roadsteru
Roadster přebírá nezaměnitelný design modelu Aventador S a přidává k němu jedinečné stylistické prvky karosářské varianty roadster při zachování DNA osobitého designu vozů Lamborghini. Tvarové řešení je zároveň výsledkem rozsáhlých zkoušek v aerodynamickém tunelu.
Roadster má svůj vlastní aerodynamický charakter díky charakteristické zádi, jejíž tvary se od kupé zřetelně odlišují. Kapota motoru s velkým centrálním žebrem mezi zadním oknem a zádí se vyznačuje kombinací panelů z uhlíkového kompozitu nad motorem, lakovaných v barvě karoserie a matně černým odstínem. Na přání se tyto panely dodávají v průhledné variantě, která umožňuje volný pohled na motor V12.
Elegantní odnímatelné pevné střešní panely mají hmotnost necelých šest kilogramů. Jejich konvexní tvar ponechává v interiéru maximum prostoru pro cestující. Střešní panely z uhlíkového kompozitu mají matně černou povrchovou úpravu. Na přání se dodává leskle černý lak nebo viditelná struktura uhlíkového kompozitu opatřená lesklým čirým lakem. Kromě toho mají zákazníci na výběr bezpočet dalších možností z programu Ad Personam. Rychloupínací systém se snadným ovládáním umožňuje rychlou demontáž střešních panelů a jejich uložení do zavazadlového prostoru v přídi.
Zadní okno má elektrické ovládání. Stačí stisknutí tlačítka a řidiči mohou poslouchat podmanivý zvuk motoru V12 s ještě větší intenzitou. Při jízdě bez střechy minimalizuje vysunuté zadní okno aerodynamický hluk a turbulence vzduchu v interiéru.
Barvy a ozdobné prvky pro interiér i exteriér
S barvami karoserie ladí pět nabízených konfigurací interiéru, které zahrnují jednobarevná nebo dvoubarevná čalounění kůží a Alcantarou, rozmanitá prošívání a široký výběr ozdobných obložení. Součástí nabídky jsou rovněž různé pakety pro exteriér a interiér, které zahrnují například loga nebo doplňky z uhlíkového kompozitu. Pro klienty, kteří požadují ještě větší rozsah individualizace svého vozu Aventador S Roadster, je připraven program Ad Personam.
Klienti si mohou vybrat také různá čalounění stropní části střešních panelů. Sériová výbava zahrnuje černou Alcantaru v matně černém rámečku z uhlíkového kompozitu. Na přání se dodává paket Carbon Skin s technicky vyspělou tkaninou společnosti Lamborghini, která je ještě lehčí než Alcantara a nalezne uplatnění jako čalounění stropu i jako materiál pro obšití různých částí přístrojové desky a interiéru.
Aventador S Roadster byl představen v sofistikovaném a zároveň intenzivním barevném odstínu Ad Personam Color Blue Aegir, inspirovaném klidným tyrkysovým mořem, pod jehož hladinou spočívají nezkrotné síly. Výbavu charakterizuje rovněž rozsáhlé využití uhlíkových kompozitů. Vnější zpětná zrcátka a rám čelního okna jsou z uhlíkového kompozitu s lesklou povrchovou úpravou. Další díly s viditelnou strukturou uhlíkového kompozitu jsou i ve spodní části vozu, například v oblastech předního a zadního nárazníku, bočních prahů, otvorů pro přívod vzduchu a ventilačních otvorů.
Konfigurace interiéru dokládá potenciál programu Ad Personam čalouněním kůží v kontrastní kombinaci odstínů Blu Delphinus/Bianco Polar. Pruhy v odstínu Blu Delphinus zdobí sedadla, dveře a přístrojovou desku. Podlahové rohože jsou v kombinaci modré a bílé.
Aventador S Roadster – design a technika
Přípona „S“ za označením modelu Aventador Roadster vyjadřuje zdokonalený design a techniku nového modelu. Roadster používá pohon všech kol, nové aktivní odpružení, nový systém řízení všech kol a nový volič jízdní režimů EGO, tedy technická řešení, představená v kupé Aventador S. Všechna nastavení podvozku a elektronických systémů však byla pečlivě optimalizována, aby byla zaručena nejvyšší úroveň ovladatelnosti, sportovních výkonů i komfortu.
Vyšší úrovně směrové stability bylo dosaženo díky novému řízení všech kol. Tento systém zvyšuje agilitu v nízkých rychlostech a poskytuje více stability ve vysokých rychlostech. Na přední nápravě je kombinován s dynamickým řízením LDS (Lamborghini Dynamic Steering). Výsledkem jsou rychlé reakce vozu na pohyby volantu s výbornou zpětnou vazbou. Maximální kontakt kol s vozovkou zajišťuje vylepšené zavěšení kol v kombinaci s novými pružinami vzadu, magnetorheologickými tlumiči LMS (Lamborghini Magneto-rheological Suspension) a přepracovanou kinematikou, která byla přizpůsobena novému řízení všech kol. Nový systém adaptivních tlumičů s elektronickým řízením v reálném čase optimalizuje kontrolu vertikálních pohybů kol a karoserie, s důrazem na maximální rovnováhu a zachování kontaktu kol s vozovkou.
Jízdní vlastnosti optimalizuje také vylepšená strategie stabilizačního systému ESC s rychlejším a preciznějším elektronickým řízením protiprokluzového systému a funkcí pro podporu jízdní dynamiky vozidla v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Výsledkem je maximální trakce za všech podmínek ve spojení s optimální ovladatelností. Trvalý pohon všech kol byl přizpůsoben s ohledem na stabilizační funkci nového řízení zadních kol LRS, které umožňuje přenášet větší točivý moment na zadní nápravu. Při uvolnění pedálu plynu směřuje na přední nápravu méně točivého momentu, což přispívá ke sportovní a zároveň bezpečné jízdě.
Aktivní zadní spoiler optimalizuje aerodynamické vlastnosti vozidla v závislosti na rychlosti jízdy a zvoleném jízdním režimu. Výrazně vylepšená celková aerodynamika zvyšuje přítlak na přední nápravu roadsteru o více než 130 % v porovnání s předchozím modelem Aventador. Celková účinnost zadního spoileru v jeho optimální poloze vzrostla o více než 50 % v nastavení pro velký přítlak a o více než 400 % v nastavení pro nízký aerodynamický odpor vzduchu.
Aventador S Roadster dává řidiči na výběr čtyři různé jízdní režimy: STRADA, SPORT, CORSA a nový režim EGO, které ovlivňují všechny aspekty chování vozidla, ať se jedná o trakci, řízení nebo odpružení. EGO umožňuje řidiči, aby si zvolil preferované nastavení pro vlastní jízdní styl.
Aventador S Roadster má jen o 50 kilogramů vyšší hmotnost než kupé. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,0 sekundy a jeho nejvyšší rychlost 350 km/h je stejná jako u kupé Aventador S. Motor V12 6,5 litru poskytuje stejně jako v kupé nejvyšší výkon 740 k a maximální točivý moment 690 N.m při 5500 min-1. Přenos hnací síly zajišťuje mimořádně lehká 7stupňová převodovka Lamborghini ISR (Independent Shifting Rod), jejíž robotizované řazení zvládne změnu převodového stupně během pouhých 50 milisekund. Aventador S Roadster je sériově vybaven brzdovou soustavou s brzdovými kotouči z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Kola Dione s průměrem ráfku 20“ vpředu a 21“ vzadu mají pneumatiky Pirelli P Zero, které byly speciálně vyvinuty pro model Aventador S. V interiéru si může řidič individualizovat digitální panel přístrojů s displejem TFT podle svých preferencí. Apple CarPlay™ je součástí sériové výbavy.
Cena modelu Lamborghini Aventador S Roadster a uvedení na trh
První zákazníci převezmou nový Lamborghini Aventador S Roadster v únoru 2018.
ČR: 318 500,00 EUR (doporučená prodejní cena bez daní)
Technické údaje - Lamborghini Aventador S Roadster
KAROSERIE A PODVOZEK |
|
| |
Nosný skelet | Skořepinová konstrukce z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, s hliníkovými rámy vpředu a vzadu |
| |
Karoserie | Víko motorového prostoru, nastavitelný zadní spoiler a pevné boční otvory pro přívod vzduchu z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny; víko zavazadlového prostoru vpředu, blatníky vpředu a dveře z hliníku; blatníky vzadu a kryty prahů z kompozitu, vyztuženého skelnými vlákny (SMC); lakované odnímatelné pevné střešní panely z uhlíkového kompozitu, vyráběné vysokotlakou technologií HP-RTM. |
| |
Odpružení | Aktivní magnetorheologické tlumiče a vinuté pružiny vpředu a vzadu s horizontálním uložením a pákovým převodem pohybu zavěšení kol (tzv. systém push-rod) |
| |
Zavěšení kol | Zcela nezávislé zavěšení kol vpředu a vzadu na dvojicích lichoběžníkových příčných ramen z hliníku |
| |
ESP | ESC/ABS Bosch 8.0 s různými charakteristikami systému ESC v závislosti na zvoleném jízdním režimu |
| |
Brzdová soustava | Dvouokruhová hydraulická brzdová soustava s podtlakovým posilovačem; brzdové kotouče z keramického materiálu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, vpředu a vzadu (6pístkové brzdové třmeny vpředu, 4pístkové brzdové třmeny vzadu) |
| |
Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením (vpředu – vzadu) | Brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny |
| |
Řízení | Hřebenové řízení s 3 různými charakteristikami posilovače Servotronic, v kombinaci se systémy LDS (Lamborghini Dynamic Steering) a LRS (Lamborghini Rear-wheel Steering), řízenými na základě zvoleného jízdního režimu | ||
Převod řízení | 10:1 – 18:1 | ||
Počet otáček volantu mezi rejdy | 2,1 – 2,4 | ||
Průměr volantu | 358 mm | ||
Pneumatiky (vpředu – vzadu) | Pirelli P Zero 255/30 ZR 20 – 355/25 ZR 21 | ||
Kola (vpředu – vzadu) | 9J x 20 H2 ET 32,2 – 13J x 21 H2 ET 66,7 | ||
Stopový průměr otáčení | 11,5 m – průměrná hodnota, díky systému Lamborghini RWS je průměr otáčení variabilní v závislosti na jízdní situaci | ||
Zrcátka | Vnější zpětná zrcátka vyhřívaná, elektricky nastavitelná a sklopná | ||
Zadní spoiler | Nastavitelný – 3 polohy v závislosti na rychlosti jízdy a zvoleném jízdním režimu | ||
Airbagy | Čelní dvoustupňový airbag pro řidiče a čelní adaptivní airbag pro spolujezdce; sedadla s bočními airbagy, chránícími hlavu a hrudník; na vybraných trzích kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce | ||
MOTOR |
| ||
Základní konstrukce | V12, V/60°, nepřímé vícebodové vstřikování paliva (MPI) | ||
Zdvihový objem | 6498 cm3 | ||
Vrtání a zdvih | Ø 95 mm x 76,4 mm | ||
Počet ventilů na válec | 4 | ||
Ventilový rozvod | Elektronicky řízené proměnné časování ventilů | ||
Kompresní poměr | 11,8 ± 0,2:1 | ||
Nejvyšší výkon | 740 k (544 kW) při 8400 min-1 | ||
Specifický výkon | 113,9 k/l (83,7 kW/l) |
| |
Nejvyšší točivý moment | 690 N.m při 5500 min-1 |
| |
Nejvyšší otáčky motoru | 8500 min-1 |
| |
Výkonová hmotnost | 2,2 kg/k |
| |
Emisní třída | EURO 6 - LEV 2 |
| |
Emisní systém | Katalyzátory se sondami Lambda |
| |
Chladicí soustava | Kapalinová chladicí soustava s příčným prouděním, doplněná chlazením olejem, a adaptivně řízeným přívodem chladicího vzduchu |
| |
Řídicí jednotka motoru | Lamborghini Iniezione Elettronica (LIE) s nepřetržitou analýzou iontových proudů |
| |
Mazací soustava | Mazací soustava se suchou klikovou skříní |
| |
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ |
|
| |
Druh pohonu | Trvalý pohon všech kol s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace |
| |
Převodovka | 7stupňová převodovka ISR, charakteristika řazení nastavitelná prostřednictvím voliče jízdních režimů |
| |
Způsob řazení | Převodovka s automatizovaným řazením a možností manuálního ovládání |
| |
1. převodový stupeň 2. převodový stupeň 3. převodový stupeň 4. převodový stupeň 5. převodový stupeň 6. převodový stupeň 7. převodový stupeň Zpětný chod Stálý převod (vpředu – vzadu) | 3,909 2,438 1,810 1,458 1,185 0,967 0,844 2,929 2,867 - 3,273 |
| |
Spojka | Suchá dvoukotoučová spojka, Ø 235 mm |
| |
PROVOZNÍ VLASTNOSTI |
|
| |
Nejvyšší rychlost | 350 km/h |
| |
Zrychlení 0-100 km/h | 3,0 s |
| |
Zrychlení 0-200 km/h | 9,0 s |
| |
Zrychlení 0-300 km/h | 25,0 s |
| |
Brzdná dráha 100-0 km/h | 31 m |
| |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI |
|
| |
Rozvor | 2700 mm |
| |
Vnější délka | 4797 mm |
| |
Vnější šířka | 2030 mm |
| |
Vnější výška | 1136 mm |
| |
Rozchod kol (vpředu – vzadu) | 1720 mm – 1680 mm |
| |
Světlá výška | 115 ± 2 mm (vpředu ve zvýšené poloze 155 mm) |
| |
Hmotnost bez provozních náplní | 1625 kg |
| |
Rozložení hmotnosti | 43 % - 57 % |
| |
OBJEMY |
|
| |
Palivová nádrž | 85 litrů |
| |
Motorový olej | 13 litrů |
| |
Chladicí kapalina | 25 litrů |
| |
Zavazadlový prostor | 140 litrů |
| |
SPOTŘEBA PALIVA* |
|
| |
Město | 26,2 l/100 km |
| |
Mimo město | 11,6 l/100 km |
| |
Kombinovaná | 16,9 l/100 km |
| |
Emise CO2 | 394 g/km |
| |
* V souladu se směrnicí Komise 1999/100/ES |