BENTLEY SLAVÍ 75 LET VÝROBY AUTOMOBILŮ V CREWE

Soubory ke stažení

Bentley Motors dnes slaví 75 let od zahájení výroby luxusních vozů Bentley v proslulém závodu v anglickém Crewe. Na Pyms Lane byl dnes hrdě vystaven uctívaný Bentley Mk V, vůbec poslední vůz smontovaný v Derby před nástupem éry Crewe v květnu 1946. Rychlost produkce vozů Bentley přitom právě nyní dosahuje rekordní úrovně.

 

  • Bentley slaví 75 let od chvíle, kdy z výrobní linky v Crewe sjel roku 1946 první model Bentley Mk VI
  • Od té doby zde bylo ručně sestaveno na 197 086 vozů zahrnujících 206 jedinečných modelů – plných 97 procent úhrnné výroby značky Bentley
  • Při této příležitosti byl před proslulým závodem Bentley na Pyms Lane hrdě vystaven model Mk V, předchůdce modelu Mk VI a zároveň poslední před spuštěním výroby v Crewe
  • Současná denní produkce dosahuje rekordní úrovně 85 vozidel, což odpovídá úhrnné měsíční výrobě v době před dvěma dekádami – a navíc v celosvětově jediném klimaticky neutrálním závodě na výrobu luxusních vozů 
  • Ctižádostivý plán dosáhnout vedoucího postavení na poli udržitelné luxusní mobility zahrnuje komplexní klimatickou neutralitu do roku 2030 s proměnou celé modelové řady v elektromobily s bateriovým pohonem  

 

Za posledních 75 let bylo ručně smontováno na 197 086 luxusních vozů značky – 97 procent úhrnné výroby Bentley. O významu tohoto milníku svědčí zejména fakt, že před nástupem dnešních modelů po přelomu století (např. Continental GT a Bentayga) bylo vyrobeno pouze 38 933 vozů uvedené značky. 

Pozoruhodná je i statistika vypovídající o tom, že plných 84 procent vozů vyrobených v Crewe pro britský trh je dnes stále v provozu, přičemž tento podíl ještě roste a v odvětví nemá obdoby. Bentley v současnosti vyrobí 85 vozů denně, což odpovídá úhrnné měsíční výrobě v době před dvěma dekádami.  

Významný úspěch komentuje Peter Bosch, člen představenstva Bentley Motors odpovědný za výrobu:

„Crewe je již 75 let synonymem výroby luxusních vozů – a světovou výkladní skříní toho nejlepšího řemeslného zpracování a kvality. Během uvedeného období naši kolegové vytvořili možná nejproslulejší a nejatraktivnější produkty vůbec, počítaje v to vozy určené pro světové královské dvory a jedinečné modely vyráběné na zakázku.“

„Avšak nejde jen o budovy a stroje – tento milník vzdává hold kolegům, kteří v Crewe vybudovali naši značku, a tak bych rád vyjádřil díky a obdiv jejich oddanosti po celé tři čtvrtě století.“

„Prostřednictvím nejnovějších investic jsme náš tradiční závod proměnili v moderní areál založený na spolupráci; klimaticky neutrální a pokrokové místo s nízkými dopady na životní prostředí, které zachovává to nejlepší z našich tradic a současně sebevědomě hledí vstříc budoucnosti. Na mnoha úsecích závodu najdeme moderní digitální systémy, které doplňují tradiční dovednosti a řemeslný um, typický pro naše vozy již od roku 1946.“

„S opatrným návratem do běžného života po pandemii se již těšíme, až opět v Crewe přivítáme zákazníky, aby si náš jedinečný závod sami vychutnali a setkali se osobně s našimi kolegy.“

Historie Bentley sice sahá až do roku 1919, avšak závod v Crewe se do historie této luxusní značky zapsal až roku 1938; na někdejších bramborových polích v místech dnešní Pyms Lane vyrostla důležitá výrobní základna pro letecké motory Merlin, které významným způsobem zasáhly do válečného dění. Závod v Crewe, místě vybraném pro dobré dopravní spojení a dostupnost kvalifikovaných pracovníků, na vrcholu v roce 1943 zaměstnával přes 10 tisíc lidí. S ohledem na pozastavení výroby automobilů ve válečných letech byl někdejší domovský závod v Derby roku 1946 přestavěn na výrobu moderních tryskových motorů, a tak bylo zapotřebí najít nové místo. Pracovníky bylo nezbytné přeškolit na výrobu automobilů, ať již se jedná o lakování, antikorozní úpravy, montáž karoserií, práci se dřevem a další.  

Prvním vozem, jenž byl kompletně sestaven v závodu Bentley v Crewe, byl model Bentley Mark VI, který současně jako první standardně nabízel karoserii z lisovaného ocelového plechu. Původní řadový šestiválec o objemu 4,3 litru byl v roce 1951 modernizován na výkonnější jednotku 4,6 litru. Ačkoli se i nadále nabízela stavba karoserií na zakázku, Mark VI předznamenal novou epochu výroby vozů Bentley a stal se jedním z vůbec nejprodávanějších modelů značky.  

Před nástupem moderní éry v Crewe ještě přišla řada kultovních modelů své doby, např. R-Type Continental, Turbo R, Arnage a Azure. 

Pravděpodobně největší změna na Pyms Lane v Crewe se odehrála v roce 1998, kdy značku Bentley získal koncern Volkswagen Group. Volkswagen v krátké době vynaložil nemalé investice do modernizace závodu a proměnil společnost do dnešní podoby, čímž vybudoval základ mimořádně úspěšné éry v historii Bentley Motors. 

Od příchodu Bentley do Crewe v roce 1938 je Pyms Lane ústředním bodem vedení Bentley. Dnes zde najdeme špičkové provozy pyšnící se úplnou klimatickou neutralitou, což je dalším z prvenství Bentley v odvětví výroby luxusních vozů.  

Následné investice Bentley na Pyms Lane se v nejbližší době projeví otevřením konstrukčního testovacího centra a budovy vývojového centra (R&D) – přičemž oba tyto provozy urychlí další kroky Bentley na cestě k elektrifikaci.

Ctižádostivé cíle Bentley na poli automobilové výroby byly nastíněny v rámci přelomového strategického plánu Beyond100. Společnost se chce do roku 2030 stát plně klimaticky neutrální s tím, že závod v Crewe by poté měl dokonce být klimaticky pozitivní.

Bentley do roku 2026 přejde k plné elektrifikaci – výhradně v podobě plug-in hybridů nebo akumulátorových elektromobilů – a poté do roku 2030 celou svoji modelovou nabídku promění v elektromobily s akumulátorovým pohonem. V odvětví jedinečná strategie Beyond100 bude znamenat proměnu všech aspektů podnikání v éře, kdy Bentley úspěšně směřuje do druhého století výroby luxusních vozů. 

 

Galerie