NEJSPORTOVNĚJŠÍ SILNIČNÍ VŮZ V HISTORII ZNAČKY BENTLEY: NOVÝ CONTINENTAL GT SPEED

Soubory ke stažení

Společnost Bentley Motors dnes zveřejnila podrobnosti o novém modelu Continental GT Speed – ten představuje nejdynamičtější silniční vůz ve 101leté historii značky Bentley a současně nepřekonatelnou sportovně zaměřenou variantu luxusního cestovního vozu, jenž nastoluje celosvětové měřítko tohoto automobilového segmentu.

▪ Continental GT Speed je nejschopnějším a nejvíce sportovně zaměřeným modelem v historii značky Bentley – bez jakýchkoli kompromisů v otázkách pohodlí nebo luxusu

▪ Mimořádně vyspělý podvozek – včetně čtyř nových technologií – posouvá dynamické schopnosti při zachování jízdního pohodlí

▪ Systém natáčení kol zadní nápravy a elektronický zadní diferenciál ve prospěch jízdní agility i stability

▪ Nově navržené brzdy z karbon-keramického kompozitu s pozoruhodným brzdným účinkem

▪ Přepracovaná verze věhlasného agregátu 6,0 litru W12 TSI s maximálním výkonem 659 PS (650 bhp) a točivým momentem 900 Nm

▪ Akcelerace 0–60 mil/h za 3,5 s (0–100 km/h za 3,6); nejvyšší rychlost 208 mil/h (335 km/h)

▪ Cílevědomější stylistické ztvárnění odrážející jízdní schopnosti

▪ Continental GT Speed pro mimořádné zážitky na za volantem

▪ Jedinečné detaily exteriéru – např. 22" kola Speed nebo sportovní nástavce prahů

▪ Jedinečný interiér Speed s čalouněním jemnou usní a materiálem Alcantara v 15 barevných provedeních a 11 dalších kombinacích

▪ Na přání nová povrchová úprava středového panelu – tmavě tónovaný soustružený hliník

▪ Návrh, konstrukce, vývoj a jedinečná ruční výroba v uhlíkově neutrálním závodu Bentley zaměřeném na výrobu luxusních vozů

Nový model třetí generace, jehož návrh, konstrukci, vývoj a výrobu zajišťuje uhlíkově neutrální závod Bentley zaměřený na výrobu luxusních vozů, čerpá z dlouhé historie vozů s přídomkem ‚Speed‘. To se poprvé představilo v roce 2007 s opěvovanou první generací modelu Continental GT Speed – která byla sama o sobě inspirována třílitrovými modely Speed z 20. let minulého století. Nejnovější GT Speed vyjadřuje pokrevní příbuznost vrcholným spojením luxusu a jízdních schopností v hávu klasického cestovního vozu. 

Komentuje Dr. Matthias Rabe, člen představenstva Bentley Motors, zodpovědný za technické záležitosti:

„Nový Continental GT Speed přináší do kategorie cestovních vozů vrcholné jízdní schopnosti. Tento nový model je nejefektnějším vyjádřením hodnot Continental GT, je vzrušující a dynamický, včetně jedinečných akcentů Speed pro ještě příjemnější soužití s vozidlem a širších možností zákaznických úprav charakteru vozu.“ 

„Nejluxusnější cestovní vůz světa je nyní skutečně nejschopnější v historii a přináší nový sportovnější náboj, jenž se bude zamlouvat všem řidičům zaměřeným na jízdní výkony. Speed je nejnovější kapitolou v příběhu Continental GT, zprostředkující zákazníkům Bentley mimořádné cestovní zážitky.“ 

Nová technologie podvozku – neskrývaný sportovní potenciál

Continental GT s vrcholnými jízdními schopnostmi staví na vyspělé podvozkové technologii, připravené speciálně pro tento nový model.

Nový elektronický systém řízení zadních kol vylepšuje sportovní charakter verze Speed v jízdních režimech BENTLEY a COMFORT. Ještě výraznější změna nastává v režimu SPORT, kdy systém řízení pracuje v součinnosti se systémem Bentley Dynamic Ride a elektronickým samosvorným diferenciálem s výslednou agilitou, která předčí všechny ostatní silniční vozy Bentley.

Za nízkých až středních rychlostí se zadní kola GT Speed natáčejí opačně než kola přední, čímž napomáhají k rychlým změnám směru s výrazně intenzivnějším pocitem hbitosti vozu. Řízení působí jako ostřejší s rychlejším převodem; odpovídající nárůst citlivosti řízení se pak odráží v ještě vyšší jistotě za volantem. Za vysokých rychlostí se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako kola přední, což se projevuje nárůstem jízdní stability. Uvedený systém je v provedení GT Speed mnohem výraznější než u modelu Flying Spur, kde je hlavním smyslem zmenšit poloměr otáčení a zvýšit stabilitu za vysokých cestovních rychlostí. 

Systém aktivního pohonu všech kol se systémem řízení trakce a rozdělováním hnacího momentu byl pro všechny jízdní režimy překalibrován, a ve srovnání se standardním provedením modelu Continental GT se chlubí výrazně odlišným charakterem.

Nový přístup, který potěší všechny majitele bez ohledu na řidičské schopnosti, se drží filozofie progresivních a bezpečných vozů Bentley s dynamickými schopnostmi. V duchu této filozofie se v režimech BENTLEY a COMFORT klade důraz na vyvážené záběrové schopnosti předních a zadních kol; režim SPORT je zkalibrován tak, aby byla za všech jízdních situací přidělována větší hnací síla na zadní kola.

Continental GT Speed nejnovější generace – jako první model značky Bentley – používá na zadní nápravě elektronický samosvorný diferenciál (eLSD).

Diferenciál eLSD, speciálně odladěný společně se systémem řízení trakce a aktivního podvozku, zajišťuje vyšší odolnost vůči působení příčných sil, vyšší stabilitu v podélném směru, větší regulovatelnost při otevřené škrticí klapce a lepší trakční schopnosti za nepříznivých jízdních podmínek. 

V režimech BENTLEY a COMFORT to znamená lepší záběrové schopnosti ve prospěch vyšší jistoty řidiče za volantem, jakožto i pocit vyšší stability vozidla za vysokých rychlostí. Pro režim SPORT byl diferenciál eLSD odladěn ve prospěch vyvážené regulovatelnosti při otevřené i zavřené škrticí klapce, lepší odezvy při nájezdu do zatáček a stability v přímém směru. Výsledkem kombinace všech opatření jsou širší možnosti nastavení a ještě vyšší řidičské zaměření modelu Continental GT Speed bez jakýchkoli kompromisů co do pohodlí nebo stability.

Díky vylepšené dynamice v zatáčkách a vyšší trakci zprostředkované novými systémy se řidič na výjezdu ze zatáčky může těšit na preciznější vedení vozu s vyšší mírou sebejistoty. Vozidlo je tak schopno přetavit lepší trakci v maximální jízdní schopnosti, kdy přináší podmanivé zrychlování a vyrovnanost za vrcholem zatáčky. V režimu SPORT systém řízení trakce posílá větší podíl hnacího momentu na zadní nápravu, aby řidič mohl snáze regulovat jízdní trajektorii pomocí plynu. 

Ruku v ruce s uvedenými systémy se zapojují klíčové technologie podvozku, které zajišťují kontrolu pohybů karoserie a jízdní pohodlí bez kompromisů v tom či onom směru – jmenovitě aktivní tříkomorové vzduchové odpružení Bentley s proměnlivým účinkem tlumení a systémem Bentley Dynamic Ride (aktivní elektrická stabilizace náklonů vozidla na bázi 48V sítě), které Bentley poprvé představilo v modelu Bentayga a třetí generaci modelu Continental GT. Pokrokový systém používá v každém ze stabilizátorů výkonný elektromotor k potlačení náklonů karoserie. Je-li nastavena nejvyšší tuhost, elektromotory dokáží během 0,3 s vyvinout sílu 1300 Nm k vyrovnání bočních sil v zatáčce, čímž je eliminováno nežádoucí naklánění vozidla. 

Systém elektronického řízení stability vozu (ESC) pak v závislosti na zvoleném režimu dává řidiči ještě větší prostor, než zasáhnou bezpečnostní systémy GT Speed, aby zkorigovaly zjištěné nesrovnalosti. Vůz pod dohledem ESC zprostředkuje uklidňující stabilitu na nekvalitním povrchu, vozovkách s abnormálním sklonem nebo za nevlídného počasí. Po přepnutí do režimu Dynamic dává ESC větší prostor samotnému řidiči, a umožňuje tak zkušenému jezdci upravovat v zatáčkách postavení vozu dle vlastního uvážení. 

Po vypnutí ESC přichází ke slovu mechanická přilnavost a vrozená vyváženost GT Speed, kdy se řidiči nabízejí zážitky, které byly až doposud vyhrazeny pouze závodním strojům Bentley. S využitím mimořádných jízdních schopností při nájezdu do zatáček díky systému natáčení kol zadní nápravy a eLSD může řidič na závodní dráze vyváženě korigovat plyn a řízení, a snadno tak dosahovat progresivní rychlosti stáčení.

Mimořádné schopnosti podvozku pak doplňují nově navržené brzdy z karbon-keramického kompozitu, které se pro GT Speed nabízejí jako volitelný prvek výbavy. Keramické kotouče zhotovené z karbidu křemíku jsou ještě ostřejší a zprostředkují robustní a spolehlivou zpětnou vazbu brzdového pedálu i mimořádnou odolnost vůči vadnutí brzd. Desetipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu dokáží zajisti působivou brzdnou sílu – a ta je potřeba, neboť k úplnému zastavení vozidla z maximální rychlosti promění brzdy v teplo až 10 MJ energie. Díky keramickému materiálu se dále ušetří přes 33 kg hmotnosti (navíc neodpružené) a při brzdění se produkuje jen nepatrné množství brzdného prachu, což přispívá k dlouhodobě svěžímu vzhledu jedinečných 22" kol GT Speed.

Continental GT Speed – dechberoucí jízdní schopnosti

Nové GT Speed představuje vrcholné sportovně zaměřené provedení rozhodného Grand Toureru značky Bentley, které však majitele nepřipraví ani o špetku luxusu, pohodlí nebo praktické využitelnosti sesterských modelů. GT Speed používá modernizovanou verzi věhlasného agregátu Bentley 6,0 litru W12 TSI s maximálním výkonem 659 PS (650 bhp) – nárůst o 4 procenta (24 PS) oproti aktuálnímu W12 – při zachování mohutného točivého momentu 900 Nm. Vůz pyšnící se mimořádným handlingem se rozjede až na 208 mil/h (335 km/h) a akceleruje z místa na 60 mil/h za 3,5 sekundy (0–100 km/h za 3,6 s), tedy o 0,1 s dříve než doposud.

Motor byl společně s převodovkou překalibrován v souladu s řidičským zaměřením tohoto vozu. Nové nastavení je nejvíce patrné v režimu SPORT, kdy dvojitě přeplňovaný agregát W12 záměrně udržuje vyšší otáčky motoru (řadí nahoru se zpožděním, resp. podřazuje dříve), kdy vůz s vyšší vervou reaguje na pokyny od plynového pedálu. 

V duchu filozofie verze Speed je dvouspojková osmistupňová převodovka v režimu SPORT dvakrát rychlejší než u standardního modelu s pohonem W12. Dalším bonusem je výraznější zvukový doprovod výfukové soustavy při startování a podřazování. 

Continental GT Speed však nenabízí jen pozoruhodné jízdní schopnosti – ve snaze o maximální hospodárnost používá tento model vlastní technologii Stop-Start s vypínáním motoru nejen u stojícího vozidla, ale i ve chvílích, kdy se vůz již téměř zastavuje. 

Systém variabilního zdvihového objemu Bentley za přesně definovaných podmínek vypíná polovinu z 12 válců; přechod mezi režimy je však pro řidiče prakticky nerozeznatelný. Pro konkrétní válce se vyřadí z provozu sací a výfukové ventily, vstřikování paliva i zapalování, kdy se motor v zájmu snížení spotřeby chová jako šestiválec. 

Detaily exteriéru – Efektní formulace záměru GT Speed

Atletické křivky karoserie Continental GT jsou u provedení GT Speed ještě výraznější. Nepřehlédnutelný sportovní postoj doplňují jedinečné detaily exteriéru, které se snoubí s typickou nenucenou elegancí modelu Continental GT.

Provedení Speed přidává tmavě tónovanou mřížku chladiče a masku ve spodní části předního nárazníku, jakožto i jedinečné plastičtěji vymodelované sportovní nástavce prahů, stejně tak jako tmavě tónovaný rastr chladiče a nenápadné chromové označení Speed na předních blatnících. 

Dalším charakteristickým prvkem nejvýkonnější verze modelu Continental GT jsou jedinečná 22" kola Speed v lesklém stříbrném provedení (volitelně tmavě tónovaná nebo leskle černá). Standardem je zdobné provedení (‚Jewel‘) uzávěru palivové nádrže a plnicího otvoru oleje. Na mimořádné jízdní schopnosti verze Speed poukazují i podsvícené prahové lišty Bentley.

Jedinečná a luxusní kabina

Kabina nového modelu Continental GT Speed je přehlídkou vrcholného umu Bentley na poli automobilových interiérů. Řemeslně zpracované materiály se snoubí s jedinečnými dekory a označeními, kterými se pyšní výhradně provedení Speed; k dispozici jsou i široké možnosti zákaznických úprav. 

Mimořádný charakter Continental GT Speed je akcentován jedinečným dvoutónovým provedením s uplatněním ručně zpracované usně a materiálu Alcantara, který najdeme i na volantu. Znaky z karoserie ladí s elegantní ikonou Speed na palubní desce před spolujezdcem. 

Luxusní interiér lze dále upravovat dle vkusu zákazníka – v nabídce je 15 hlavních odstínů usně a 11 dalších barevných kombinací, jakožto i možnost použít kůži namísto Alcantary u kontrastních barevných pásů provedení Speed. Pro středový panel je na přání k dispozici nová povrchová úprava v podobě tmavě tónovaného soustruženého hliníku, která přináší geometricky dokonalý obrobený povrch a nádherné vzorování.

Standardem je prošívání Bentley ‚Diamond in Diamond‘ (diamant v diamantu); kabinu nejvýkonnějšího provedení Continental GT zkrášlují i hlavové opěrky s vyšívaným vzorem Speed.

Pro GT Speed je k dispozici hned několik provedení dýhy – standardem je Piano Black (klavírní černý lak). Zákazníci mohou dále bez příplatku zvolit Crown Cut Walnut (řezaný ořešák), Dark Stained Burr Walnut (tmavě mořený sukový ořech) nebo Dark Fiddleback Eucalyptus (tmavý eukalyptus Fiddleback); nabízí se další tři varianty s otevřenými póry (Dark Burr Walnut – tmavě mořený sukový ořech, Crown CutWalnut – řezaný ořešák, resp. Koa).

Speed stejně jako ostatní provedení modelu Continental GT nabízí čtyřmístnou kabinu a mimořádně prostorný zavazadelník o objemu 358 litrů. Nové řidičsky zaměřené provedení, pyšnící se mnoha vytříbenými detaily, špičkovými technologiemi přístrojového panelu a opěvovaným rotačním displejem Bentley, posouvá mimořádné jízdní schopnosti modelu Continental GT na novou úroveň. 

Galerie